رنگارنگ

شما به مرکز انتشار پرسشنامه وارد شده اید

دانلود پرسشنامه استاندارد اضطراب زانک با نمره گذاری، روایی و پایایی


دانلود پرسشنامه استاندارد اضطراب زانک با نمره گذاری، روایی و پایایی

 

معرفی آزمون اضطراب زانک

ابزار بکار گرفته شده برای سنجش متغیر ها دردو مرحله پیش آزمون و پس آزمون عبارت بوده است از مقیاس خود سنجی اضطراب زونگ (SA.S)

 

 

مبانی نظری مقیاس پرسشنامه اضطراب زانک

اضطراب ، هیجانی است که باعث می گردد در افراد احساس دلشوره و نگرانی به وجود آید و آنان را وادار به سازش یا تغییر سازد . این وضعیت می تواند مطلوب باشد ، اما معمولاً به تغییرات نامطلوب در زندگی بر می گردند.واکنش در برابر اضطراب به هر دو صورت اکتسابی و ارثی نشان داده می شود و ممکن است مناسب و صحت بخش و یا نامناسب و غیر سالم باشد . اضطراب می تواند روی روش فکر کردن ، عمل و احساس کردن ، تأثیر بگذارد . انسانها نسبت به اضطراب واکنش های طبیعی ( از قبیل کم خوابی ،‌تهاجم ،‌گیجی ، فراموشی و کناره گیری ) نشان می دهند و همین واکنش ها باعث می شوند در حالی که بدنمان اضطرابهای شدید را تشخیص داده و نسبت به آن واکنش نشان می دهد ،‌بتوانیم این هیجان ناخوشایند را تحمل کنیم . 

 

 

اضطراب ، عکس العمل در مقابل خطر تصور شده یا واقعی و نوعی احساس عمومی در برابر بیم و هراس است . تکرار زیاد عکس العملهای ناخوشایند ، اضطراب نامیده می شود . اضطراب اغلب با لرزیدن،‌کشش ماهیچه ای ، سردرد ، عرق کردن ، زود خشمی ، خستگی ، کابوس ، اغتشاش فکری ، ناتوانی جنسی ، بی خوابی ، خشکی دهان یا مشکل بلعیدن ، همراه می باشد . 
اضطراب ، گروه ناهمگنی از نشانگان بالینی و تعریفها را در بر می گیرد . از نظر تاریخی ، اصطلاحاتی نظیر خستگی شدید عضله قلب ، تحریک پذیری ،‌نشانگان فعالیت و اختلالات عصبی – عروقی ، همه برای توصیف اختلالات مزمن اضطراب ( که در آنها تنگی نفس ، تپش قلب ، خستگی ، عدم تحمل فعالیت و اشتغال ذهنی در رابطه با حالات جسمی ،‌علایم عمده اختلال را تشکیل می داده اند ) ،‌مورد استفاده قرار گرفته اند ( کامکاری ، 1385 ) . 

 

 

 

معرفی مقیاس آزمون اضطراب زانک و کاربرد آن 

مقیاس خودسنجی اضطرابزانک ، دارای 20 ماده می باشد . ملاکهای تشخیص (S.A.S) در این مقیاس دارای 5 نشانه هیجانی و 15 نشانه بدنی است . این مقیاس جهت بررسی میزان اضطرابی که فرد در موقعیتهای مختلف احساس می کند ،‌کاربرد دارد . مقیاس خودسنجی اضطراب زانک در موقعیتهای بالینی و پژوهشی ، قابل استفاده می باشد .

 

 

 

نمره گذاری پرسشنامه اضطراب زونگ

امتیاز این مقیاس نسبت به مقیاسهای مشابه در این است که مراجع یا مددجو کمتر می تواند شیوه خاصی را در پاسخ هایش به سئوالات دنبال کند ؛ زیرا از 20 سئوال استفاده شده است . در این مقیاس ، تعدادی از سئوالات ( 16 سئوال ) بر نشانگان مثبت و برخی دیگر ( 4 سئوال ) بر نشانگان منفی ، تأکید دارند . سئوالاتی که بر نگرش منفی تأکید دارند شامل سئوالات ( 19-13-9-5) بوده و نمره این سئوالات به ترتیب از هیچ گاه یا به ندرت (4) ،‌گهگاه (3) ،‌بیشتر اوقات (2) یا تقریباً همیشه (1) ، تشکیل می گردد . نحوه ساختار مقیاس (S.A.S) طوری است که در این مقیاس ، افراد با اضطراب کمتر ،‌نمره پایین تر و آنهایی که اضطراب بیشتری دارند ،‌نمره بالاتری را دریافت می کنند . 

 

در موقع نمره گذاری ، اگر نوع سئوالات مثبت باشد ، به گزینه هیچ گاه یک نمره و به بقیه به ترتیب ،‌دو ، سه و چهار نمره داده می شود . ولی اگر سئوال منفی باشد ،‌بر عکس حالت فوق ، به گزینه دائم یا تقریباً همیشه ، یک نمره و به گزینه هیچ گاه ،‌چهار نمره داده می شود . در این مقیاس حداکثر نمره 80 است ، نمره هر آزمونی برابر مجموع نمرات یا حداقل ارزشهای به دست آمده از هر یک از سئوالات و میزان اضطراب هر پاسخنامه برابر است با نمره خام (  نمره به دست آمده تقسیم بر 80 ضربدر 100 ) . 

 


مقیاس (S.A.S) روی عناوینی تأکید دارد که ؛ علایم اساسی اضطراب را تشکیل می دهند . فرد در زندگی واقعی خود به دفعات آنها را نمایان می سازد و خود نیز می تواند به راحتی در مورد آن صفات ، نظر دهد . لذا می توان مقیاس (S.A.S) را ابزاری معتبر برای تشخیص اضطراب ،‌تلقی کرد . 

 

 

 

اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب زونگ

اعتبار مقیاس اشاره به قابلیت اجرای آن در زمانهای مختلف و کسب نتایج یکسان در زمان های مختلف دارد . برای محاسبه اعتبار مقیاس S.A.S ، از روش ضریب انجام میزان همبستگی درونی یا تجانس سئوالات را در مورد بررسی قرار می دهد ، استفاده شده است . تحلیلهای آماری نتایج S.A.S ( با استفاده از روش ضریب انجام ) ، نشان دهنده ضریبی برابر 84 بوده است و می دانیم که این ضرایب بیانگر اعتبار بسیار بالای مقیاس می باشد ( ایروین کوتاش و دیگران ، 1987،به نقل ازکامکاری،1385 ) . در مورد روایی مقیاس ،‌مطالعات چندی صورت گرفته و نتایج حاصل حاکی از آن می باشند که این مقیاس در یک سطح معنی دار آماری ، پیوسته بیماران مبتلا به اختلالهای اضطرابی را از سایر طبقات ،‌متمایز می کند . در این مطالعات که بیانگر همبستگی بین مقیاس اضطراب هامیلتون (1959 ) و مقیاس اضطراب زانک (S.A.S) بود ، از روش همبستگی پیرسون استفاده شد ( این ضریب برابر 71/0است و معرف ضریب همبستگی مطلوبی می باشد ) . 
 

6000 تومان

پرداخت آنلاین و دانلود

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی